”En trygg och säker arbetsmiljö är inte bara en ambition – det är ett gemensamt ansvar”
Så förbättrar vi arbetsmiljön i byggbranschen tillsammans
Våra partsgemensamma utbildningar är en del av arbetsmiljöavtalet med Byggnads och Seko. Vårt gemensamma mål är en god arbetsmiljö för alla som arbetar i byggbranschen, och för att nå dit behöver vi säkerställa att rätt kompetens finns i varje enskilt företag. För att förhindra skador och olyckor, men även skapa en arbetsmiljö där varje medarbetare trivs och mår bra. Det uppnås genom kunskap och gott samarbete mellan alla som kan påverka arbetsmiljön, exempelvis mellan myndigheter, beställare, yrkesarbetare och konstruktörer.
– En trygg och säker arbetsmiljö är inte bara en ambition – det är ett gemensamt ansvar som alla involverade måste ta på allvar. Chefer och arbetsledare har en nyckelroll i att leda detta arbete, men det kräver samarbete från alla parter. Genom att delta i partsgemensamma utbildningar visas inte bara ett engagemang för att förebygga olyckor och skador, utan också ett tydligt ansvarstagande för att skapa en arbetsplats där alla trivs och mår bra. Det är avgörande att varje medarbetare har rätt förutsättningar för att kunna bidra till en säker arbetsmiljö, och det börjar med att ledningen besitter den kunskap och de verktyg som behövs. Genom kontinuerlig kompetensutveckling och ett stärkt samarbete med alla aktörer – från myndigheter, kommuner och byggherrar till yrkesarbetare och arkitekter/konstruktörer – kan en hållbar arbetsmiljö skapas tillsammans, säger Magnus Olsson, arbetsmiljöstrateg på Byggföretagen.
Johan Torstensson, ombudsman på Byggnads:
– Syftet med grundutbildningen i arbetsmiljö är att höja kunskapsnivån i arbetsmiljöfrågor hos skyddsombud och arbetsledande personal, så att de i samverkan ska kunna skapa löpande förbättringar av arbetsmiljön i företagen. Alltför många blir sjuka, skadas eller dör på grund av sitt arbete. Enligt Arbetsmiljöverket skulle alla dödsolyckor sannolikt kunna undvikas med ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.
För att ett systematiskt arbetsmiljöarbete ska vara effektivt och meningsfullt måste det ske i samverkan mellan skyddsombud och de som har ansvar för arbetsmiljöfrågor. Arbetsmiljölagen ställer också krav på att de som fått arbetsmiljöuppgifter har tillräcklig kunskap och kompetens för att utföra dessa.
Grundutbildningen är skapad av parterna för att ge arbetsledande personal och skyddsombud de grundförutsättningar som behövs för att klara av sina arbetsmiljöuppgifter i vår bransch. För att ytterligare främja samverkan har vi enats om att de ska genomföra grundutbildningen tillsammans vid fysiska träffar. Det är dock ingen förutsättning att arbetsledande personal har ett eget skyddsombud på arbetsplatsen för att få delta i utbildningen, då de under utbildningen får sällskap av skyddsombud och arbetsledande personal från andra företag.
Svenskt Näringsliv, LO och PTK satsar 35 miljoner kronor på en förlängning av Stöd för arbetsmiljöutbildning som gäller för utbildningar med start tidigast 1 september 2024. Vilket innebär att du kan få stöd för 70% av utbildningskostnaden om skyddsombud och chef går utbildningen tillsammans.