Maximera värdet av kompetensutvecklingen – för individen och för företaget
Kompetensutveckling är inte bara ett roligt tillskott i arbetslivet med lite trevliga samtal, god mat, fika och kanske ett välkommet avbrott i arbetslivet. Kompetensutveckling är en kritisk framgångsfaktor för både individer och organisationer.
I takt med att arbetsmarknaden förändras allt snabbare, är behovet av kontinuerligt lärande och förnyelse större än någonsin för både organisation och individ. För medarbetaren är tillgång till kompetensutveckling ett tecken på att arbetsgivaren vill investera i sitt humankapital – vilket inte är en oviktig faktor på en arbetsmarknad där kompetensbrist råder. Men hur säkerställer man att tiden och pengarna som investeras i en kurs eller utbildning verkligen leder till varaktig nytta?
I denna artikel vill jag dela med mig av några konkreta råd och insikter från forskning inom vuxnas lärande, samt presentera en metod och vårt samtalsprotokoll som hjälper medarbetare och chef att göra kompetensutvecklingen till något mer än ”bara ett kursintyg”.
Varför uppföljning är allt
Forskning inom organisatoriskt lärande – exempelvis baserat på Kirkpatricks fyra nivåer (Reaktion, Lärande, Beteende och Resultat) – visar att utbildning sällan leder till hållbara förändringar om man inte följer upp och stöttar inlärningen. För att en nyvunnen kompetens ska ”sätta sig” på riktigt behöver den ett par förutsättningar:
- Relateras till verkliga arbetsuppgifter – praktisk tillämpning i vardagen
- Förankras på chefs- och ev. ledningsnivå – engagerade chefer som stödjer och visar vägen
- Uppmärksammas och upprepas – regelbundna avstämningar och möjlighet till fortsatt fördjupning
Utan dessa faktorer blir en kurs ofta bara en engångshändelse som förvisso kan skapa medarbetarnöjdhet men snabbt faller i glömska och som ger minimal påverkan på individen och företagets verksamhet.

Samtalsprotokollet – ett enkelt men kraftfullt verktyg
Ett effektivt sätt att ta vara på ny kunskap är att schemalägga ett strukturerat samtal mellan chef och medarbetare efter genomförd utbildning. Under samtalet följer ni upp den genomförda utbildningen med syfte att lyfta fram hur nyvunna insikter faktiskt kan omsättas i praktiken. För att det ska bli mer än en bara ”en bra kurs” är det viktigt att ta upp frågor om konkreta kunskaper och insikter, hur nya färdigheter stärker både individen och verksamheten och vilket stöd som behövs för att nå dit. Att fundera och diskutera var kunskapen gör störst skillnad: kan den effektivisera projekt eller öppna dörrar till helt nya affärsmöjligheter?
I det samtalsprotokoll som Byggbranschens utbildningscenter tagit fram får ni en enkel vägledning för hur medarbetare och chef kan strukturera ett sådant samtal. Med tydliga ramar blir det lättare att gå från lösa kunskaper, insikter och idéer till konkreta åtgärder – och att få ett riktigt resultat av utbildningen. Protokollet hjälper också till att identifiera var medarbetaren kan behöva stöd för implementering, vilka projekt som kan dra nytta av den nya kompetensen och hur arbetet ska följas upp. På så sätt skapas en lärandekultur som gör att ny kunskap blir värdeskapande för både individ och verksamheten.
Att följa ett strukturerat protokoll hjälper medarbetare och chef att gå från ord till handling.
E = mc² eller investera en timme för att mångfaldiga resultatet
Att avsätta en timme för uppföljande samtal efter en genomförd utbildning kan ibland kännas oöverkomligt och onödigt i en stressad vardag. Men det är kanske precis den timmen som blir grunden för att den nyvunna kompetensen verkligen får fäste – och skapar konkret värde.
De flesta har nog hört talats om, eller upplevt, glömske kurvan. Nya kunskaper och färdigheter tenderar att glömmas. Nyckeln är att se samtalet som en fortsättning på utbildningen, inte som en separat händelse. Genom att reflektera, konkretisera och planera uppföljning ökar chansen dramatiskt att den nya kunskapen inte bara blir ett trevligt minne, utan ett kraftfullt bidrag till både personlig utveckling och verksamhetens resultat.
Ebbinghaus glömskekurva – utbildningens förbannelse
De flesta har nog både upplevt och hört talas om glömskekurvan, dvs. att det du lärt dig sakta och ibland förvånande snabbt försvinner ur minnet. Din nyförvärvade kunskap skulle kunna liknas som en stor ballong med helium. Direkt efter kursen är den vackert uppblåst och svävar stolt högt i luften. Men för varje dag som går släpper den långsamt ut lite helium och förlorar en del av sin lyftkraft. För att den inte ska dala helt mot marken behöver du då och då fylla på igen – det vill säga aktivt repetera, använda och utveckla det du lärt dig. Samtalet mellan medarbetare och chef är ett sätt att fylla på med helium. Men även att hitta en plan för hur ballongen ska fyllas på kontinuerligt genom att implementera de nya kunskaperna och insikterna. Se till att samtalet görs inom en vecka från utbildningens slut, innan glömskekurvan slagit i botten. Gör ni det så kan ballongen fortsätta att sväva lika ståtligt som när du nyss lämnade kurslokalen.
Avslutningsvis
Kompetensutveckling är en investering, både för individen och för företaget. För att denna investering ska ge maximal avkastning krävs en tydlig strategi och ett strukturerat uppföljningsarbete. Använd samtalsprotokollet och att ett sådant samtal bokas in samtidigt som kursen bokas, inom en vecka från kursens slut.
Var noga med att uppmärksamma framsteg. Synliggör och beröm när nya arbetssätt eller metoder implementeras och leder till förbättrade resultat eller positiva beteendeförändringar. Positiv feedback stärker viljan att fortsätta utvecklas.
Avslutningsvis: tiden att planera, reflektera och följa upp är inte en extra kostnad – det kan vara den mest lönsamma investering i både mänskligt och affärsmässigt kapital.
Hoppas artikeln varit intressant och gett nya insikter!
Peter Andersson
Produktansvarig Byggbranschens Utbildningscenter
Byggföretagen